TAZKIR TARBAWI 3.0: KESABARAN ITU SATU ANUGERAH

TAZKIR TARBAWI 3.0: KESABARAN ITU SATU ANUGERAH

View this post on Instagram

TAZKIR TARBAWI 3.0: KESABARAN ITU SATU ANUGERAH . وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ . “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kalian dengan sedikit perasan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan daripada harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah, 2: 155) . Hidup ialah pentas membuat pilihan. Fitrah manusia itu sendiri mempunyai perasaan untuk sama ada melakukan perkara yang baik atau perkara yang buruk. Namun begitu, kita yang berkuasa memilih untuk melakukan yang mana satu. . Apa yang kita perlu tahu ialah, setiap pilihan yang dilakukan mempunyai akibatnya atau kesannya tersendiri sepertimana yang telah Allah sebut dalam al-Quran, Surah al-Shams ayat 7-10: . وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (7) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (8) قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (9) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا (10) . “Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya). Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan dan yang membawanya kepada bertakwa. Sesungguhnya, berjayalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih – bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebaikan). Dan sesungguhnya, rugilah orang yang menjadikan dirinya itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).” . Memilih untuk bersabar dalam menghadapi suatu ujian itu adalah satu anugerah dan rahmat Allah kepada kita. Kesabaran itu berat, namun bukan hal yang mustahil dilakukan. Kita redakan diri kita dan keadaan serba sulit ini kepada-Nya, sebab kita semua ini ialah milik-Nya yang pasti juga akan dijaga-Nya. . "MARA BERSAMA ISLAM" . MAJLIS TARBIAH DAN KEPIMPINAN NASIONAL GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA (GAMIS) 2019 . #TarbiahPemangkinNegarawanTarbawi #MaraBersamaIslam

A post shared by GAMIS MALAYSIA (@gamisofficial) on

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kalian dengan sedikit perasan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan daripada harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah, 2: 155)

Hidup ialah pentas membuat pilihan. Fitrah manusia itu sendiri mempunyai perasaan untuk sama ada melakukan perkara yang baik atau perkara yang buruk. Namun begitu, kita yang berkuasa memilih untuk melakukan yang mana satu.

Apa yang kita perlu tahu ialah, setiap pilihan yang dilakukan mempunyai akibatnya atau kesannya tersendiri sepertimana yang telah Allah sebut dalam al-Quran, Surah al-Shams ayat 7-10:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (7) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (8) قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (9) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا (10)
“Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya). Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan dan yang membawanya kepada bertakwa. Sesungguhnya, berjayalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih – bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebaikan). Dan sesungguhnya, rugilah orang yang menjadikan dirinya itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).”

Memilih untuk bersabar dalam menghadapi suatu ujian itu adalah satu anugerah dan rahmat Allah kepada kita. Kesabaran itu berat, namun bukan hal yang mustahil dilakukan. Kita redakan diri kita dan keadaan serba sulit ini kepada-Nya, sebab kita semua ini ialah milik-Nya yang pasti juga akan dijaga-Nya.

“MARA BERSAMA ISLAM”

MAJLIS TARBIAH DAN KEPIMPINAN NASIONAL
GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA (GAMIS) 2019

#TarbiahPemangkinNegarawanTarbawi
#MaraBersamaIslam

Comments

comments

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Enjoy this blog? Please spread the world!