[TINTA RAMADHAN 5.0] (5 Ramadhan 1439H/21 Mei 2018M)

RAMADHAN BULAN UKHUWWAH ISLAMIYAH

Bulan Ramadhan adalah bulan persamaan dan kesamarataan. Umat Islam akan mengalami persamaan dengan saudara seiman dengan berpuasa yaitu sama-sama lapar dan kenyang serta dalam banyak hal lagi. Dari sini, akan lahir rasa persaman yang akan melahirkan rasa persaudaraan ukhuwwah islamiyyah.

Berpuasa pada bulan Ramadhan juga akan melahirkan empati kepada saudara-saudara yang kelaparan di berbagai belahan dunia, seperti, Palestina, Suria, Rohingnya, dan lain-lain. Maka ia akan melahirkan rasa insaf dan belas kasihan kepada saudara seiman selain rasa bersyukur dengan keadaan sendiri.

Bulan Ramadhan juga kita dituntut agar menahan emosi kepada saudara kita, walau diserang dengan keras, maka seorang yang berpuasa tidak perlu membalas dan harus sedar bahawa sedang berpuasa. Maka, akan berkurang atau tiada perhubungan yang tersakiti dan akan terjaga ukhuwwah ini. Seperti sabda Rasulullah saw :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: ” الصِّيَامُ جُنَّةٌ فَلاَ يَرْفُثْ وَلاَ يَجْهَلْ، وَإِنِ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ: إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ “

“Puasa adalah perisai, maka janganlah ia (orang yang berpuasa) bersikap jorok/kotor dan janganlah bersikap bodoh, kalaupun ada seseorang yang menyerang atau memakinya, maka ucapkanlah Sesungguhnya aku sedang berpuasa”.
(Imam Bukhari)

Bulan Ramadhan adalah bulan berkongsi menambah pahala mengikat persaudaraan.
Dalam hadith Rasullah saw dijelaskan bahwa memberikan sedikit untuk beberapa biji kurma, maka ia akan mendapatkan pahala orang yang berpuasa.
Maka dengan tumbuhnya kesadaran infak, maka akan tumbuh bersamanya perasaaan bersaudara.

Jom sama-sama kita manfaatkan Ramadhan yang menjadi pesta ibadah ini dengan mennghayati makna ukhuwwah islamiyah yang sebenar dan mengamalkannya. Moga-moga kita berukhuwwah selama ini ikhlas kerana Allah, dan dapat mencapai Mardhatillah. InsyaAllah

“ISTIQAMAH BERSAMA ISLAM”

MAJLIS TARBIYAH & KEPIMPINAN NASIONAL GAMIS 2018

Comments

comments

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Enjoy this blog? Please spread the world!